zondag 20 juli 2014

Blogtips #1 || Een blog beginnen



Discover blogs is een tijdje stil geweest, sorry! Achter de schermen heb ik nog wel alle blogs gecheckt (of ze nog bestonden of dat de link nog klopte) en ik heb de layout van de lijsten aangepast. Op deze manier is het een stuk overzichtelijker. Waarom discover blogs stil was? Ik kreeg helaas niet genoeg "uitgelicht" artikelen en winacties opgestuurd. Ik heb nagedacht over een nieuwe aanvulling voor de blog, zodat jullie als bloggers er ook echt iets aan kunnen hebben. Op de site staan zowel ervaren bloggers als beginners en daarom leek het me leuk om blogtips met jullie te delen. In eerste instantie deel ik mijn tips met jullie, maar ik zou het ook leuk vinden om jullie tips ook te kunnen delen met anderen. Over naar de tips!




Waar ga je over bloggen?
Het is handig om al een onderwerp voor je blog te hebben voordat je begint. Dit onderwerp hoeft nog niet super specifiek te zijn, maar bepaal wel welke richting jij met je blog op wilt. Het onderwerp is namelijk ook van belang voor de layout en naam van je blog waar je straks aan gaat werken. Bedenk goed of dit onderwerp echt bij jou past (doe het niet omdat je denkt dat anderen het willen lezen terwijl je het zelf niets vindt, zo houd je het bloggen niet vol). Mocht je een populair onderwerp kiezen als beauty of fashion, probeer dan te bedenken wat jou gaat onderscheiden als blogger en maak je onderwerp bijvoorbeeld nog iets specifieker.

Bedenk een naam voor je blog
Deze stap is heel belangrijk voor je blog. Je blognaam moet namelijk origineel zijn (niet originele blognamen zijn vaak al bezet waardoor je met gekke toevoegingen in je url gaat beginnen). Je blognaam en de url moeten wel te onthouden zijn, anders kunnen bezoekers je blog niet zo makkelijk vinden. Probeer bijvoorbeeld het woordje "en" te voorkomen (zoals www.beautyenfashion.nl, dat leest heel moeilijk). Denk ook na over een hosting, wil je het serieus aanpakken, begin dan meteen met een .nl domeinnaam. Zo voorkom je dat je domeinnaam later bezet is als je blog populair wordt. Wil je gewoon beginnen met een gratis programma, kijk dan op blogger.com of wordpress.com en probeer uit te vinden welk programma het beste voor jou werkt of waar je domeinnaam eventueel nog beschikbaar is.

Kies een leuke layout of creëer deze zelf
Bij blogger en wordpress kun je gemakkelijk een standaard layout kiezen en personaliseren, dat is ook hoe ik te werk ga. Ik werk via blogger en vind dat het personaliseren van mijn blogs met de standaard layouts prima te doen is. Zeker wanneer je je blog pas begint of bent begonnen. Ben je goed met coderen of wil je dit heel graag leren? Dan kun je ervoor kiezen zelf een layout te maken (deze kun je ook laten maken, maar daarvoor moet je wel wat geld overhebben). Kies voor een overzichtelijke layout en zorg ervoor dat lezers de informatie of posts makkelijk kunnen vinden en lezen. Kies ook voor een layout die bij jou en het onderwerp van je blog past. Een hele verkeerde layout kan een bezoeker echt wegjagen van je blog.

Begin maar!
Verder moet je gewoon beginnen met bloggen en ervaring opdoen. Het ontdekken van je schrijf- en fotografeerstijl gebeurt tijdens het bloggen. Ook dit is iets waarmee jouw blog zich kan onderscheiden van anderen. Door veel te bloggen, leer je veel en wordt je blog professioneler. Je leert ook steeds meer andere blogs kennen en ontdekt wat er voor jouw en je blog mogelijk is. Hier zal binnenkort ook een post over verschijnen. Probeer je blog ook te promoten, bijvoorbeeld door social media en door het te vertellen aan al je vrienden en familie! Vraag om hun mening, wie weet hebben zij die ene tip die jouw blog net weer wat verder helpt!

Heel veel succes!

Laat jouw blog hier achter, ik zal jouw blog dan opnemen op de site en je (als je dat wilt) tips geven voor je blog!

1 opmerking:

  1. Hoi, leuk idee dit! Ik geef graag mijn blog Huisvlijt op voor lifestyle blogs: http://www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen